Ecodriving

ecodriving

Ecodriving eller snålbilskörning är något som intresserar mig mycket. Jag har en tid försökt att köra snålt och nått resultat men jag funderar ändå om jag gör helt rätt. Beslutade mig för att kolla upp det här noggrant för min egen skull och samtidigt kunna hjälpa er som gärna vill göra något för din ekonomi och för miljön.

Att köra bil har för mig aldrig varit något njutfullt och roligt utan det är ett sätt för mig att ta mig från punkt A till punkt B. MEN nu de senaste veckorna har det varit roligt för jag ser att jag kan åka längre på en tank än tidigare, därmed har jag sparat några liter och pengar och med det minskat koldioxidutsläppet dvs 2,4 kg per liter DET känns riktigt bra. Jag har också blivit lugnare och mer harmonisk i trafiken.

Men nu har jag kollat upp allt som du behöver veta, håll till godo.

Det som du gör först är att se till att du har ett tillräckligt tryck i däcken, gärna 10% mer än det rekommenderade trycket. Detta för att friktionen mot vägen minskar och då rullar bilen lättare och du förbrukar mindre energi.

Efter detta ser du till att du har så lite bagage/last i bilen, ta även bort takboxen om den inte används. Kör inte aircondition om det inte är väldigt varmt för den drar 7% av din bensin, om den kör för fullt.

Använd motorvärmare en och en halv timme före körning vid en temperatur under -15 grader, en timme upp till 0 grader och tjugo minuter upp till +10 grader.

Följ serviceintervallen. Byt oljor, filter och tändstift enligt rekommendationer i serviceboken.

Nu till din körning

eco-driving

När du närmar dig ett stoppljus släpper du bromsen och låter motorn bromsa, när jag sedan kommer ned till 1500 varv då växlar jag ner. Med framförhållning behöver jag inte stanna vid stopp ljuset. Motorbromsa (släpp gaspedalen och växla ner) istället för att fotbromsa. Med motorbromsning stänger du av bränsletillförseln ner till 1 500 varv och behåll bränsleavstängningen. Växla ner strax före 1 500 varv och behåll bränsleavstängningen.

Växla genom att hoppa över endel växlar t.ex. direkt från 3:an till 5:an. Ha så hög växel som bilen tillåter, du kan på många bilar köra i 50 kilometer i timmen med en växel 4-5. Ditt varvtal ska vara så lågt som möjligt vid din bilkörning. Inte över 3000 varv  och du ska ha så få inbromsningar som möjligt med färdbromsen. Varva aldrig över 3000 varv och ha aldrig mer än halv gas. En modern motor har bäst utbyte på låga varvtal. Därför ska man växla upp tidigt. Ettan är oerhört törstig och ska bara användas de allra första metrarna från stillastående. Femman fungerar oftast utmärkt för marschfarter även runt 50 km/tim, men bara när man inte försöker accelerera eller köra uppför en backe.
Låt bilen rulla utan gaspådrag i kraftigt medlut (vid mycket kraftigt medlut kan det löna sig att lägga växeln i friläge) och använd medluts kraften för att komma uppför i motlut. Undvik att accelerera i motlut.

Jämnt tryck på gaspedalen. Så få inbromsningar med fotbroms och gaspådrag som möjligt.

Gasa aldrig med mer än halv gas och varva aldrig över 3 000 varv.

Måste du stanna mer än en minut, vid köbildning eller vid trafikljus, stäng av motorn.

Mer information

Mathias i TV3s succéserie “Lyxfällan” vet att han har koll på privatekonomi. Kolla in ett videoklipp där han blir instruerad av en kvinna från motormännen om vad man enkelt kan göra för att köra snålt.

“Om alla bilförare kör snålt och minskar bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen med 15 procent ger detta samma miljöeffekt som om det inte fanns en enda bil i Stockholms, Göteborgs och Malmö kommuner.”

Jag tog ett test på Motormännens sida om hur mycket jag kan spara på ett år med snålkörning. Jag släpper ut 2.4 ton koldioxid och jag kan med snålbilskörning minska detta miljö utsläpp med 0,35 ton per år. Jag kan spara 1950 kronor på ett år i bensin kostnader. Vad kan du spara, kolla här.

Att använda fartkontrollen i din bil får du en jämn fart och detta sparar bensin.

När man motorbromsar, blir bränsleförbrukningen noll, vilket den inte blir om man nuddar gaspedalen eller frikopplar. Detta är endast på lite nyare bilar med insprutning som styrs med en styrenhet (inte mekanisk insprutning som på gamla bilar) På nyare bilar stängs bränsletillförseln när bilen är i växel, och frikoppling och gaspedal inte rörs. Därför motorbromsar man ofta.

Föroreningar

(länk till detta avsnitt)
Koldioxid (CO2)
  • Den växthusgas som bidrar mest till växthuseffekten och klimatförändringen.
  • Förbränningen av fossila bränslen som bensin och diesel orsakar stora koldioxidutsläpp.
Kolmonoxid/koloxid (CO)
  • Försämrar blodets syreupptagningsförmåga.
  • Orsakar trötthet och kan vara livshotande i stora mängder.
  • Katalysatorer minskar kolmonoxidutsläppen.
Kolväten (HC)
  • Orsakar cancer.
  • Bidrar till att bilda marknära ozon.
Kväveoxider (NOX)
  • Bidrar till försurning av marken och övergödning av sjöar.
  • Påverkar människans arvsmassa och våra luftvägar.
  • Bidrar till att bilda marknära ozon.
Sot och giftiga partiklar
  • Vanligt problem i biltäta städer.
  • Påverkar andningen och kan orsaka cancer.
Marknära ozon
  • Ozon som bildas för nära markytan är skadligt för växter och djur.
Ljud och buller
  • I städer är störande ljud från bilar vanligt.
  • Bullerskydd minskar problemen.

Bevis på att du kör snålt

Jag hittade en sida som hade en rolig grej så att du hela tiden vet när du kör grönt, dvs. när du kör under 1500 varv och därmed inte förbrukar någon soppa. Det kanske skulle ge dig en sporre att se hur länge som du kan köra utan bensin!!!

 

Länkar

Att köra snålt

Wikipedia

ekonomi kör

Similar Posts:

One thought on “Ecodriving

  1. Pingback: Läsvärt – 16 September 2009 « Erik & Pia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>